Savon MediaCenter Oy

Telemarkkinointi tänään

16.11.2017 10:02

Vielä nykypäivänäkin monella on melko rajoittunut käsitys siitä, millaista telemarkkinoijan työ oikeasti on, ja millainen on tyypilinen telemarkkinoija.

 

 

 

Negatiivinen yleinen mielikuva pohjautunee internetin ihmeelliseen maailmaan; keskustelupalstojen ”faktatietoon” ja sosiaalisen median ”joukkohurmaan”

Meille suomalaisille on valitettavan tyypillistä se, että negatiiviset kokemuksenne kerromme ”rehellisesti ja kursailematta” koko maailmalle.

Positiivisista telemarkkinointiin liittyvistä kokemuksistaan ei kerro käytännössä kukaan. Tai jos kertookin, niin sitä tekstiä ei kukaan usko, sitä ei jaeta eikä rummuteta totuunena pitkin sosiaalista mediaa, eikä siitä kirjoiteta paikallislehden yleisönosastoon.

 

 

Miksi näin? Kuuluuko se osana suomalaisen perusluonteeseen? Onko kurjuuden maksimointi vain keino saada sääliä? Silloinkin, kun väittämien todenperäisyys on nolla?

 

Stereotypinen mielikuva telemarkkinoijasta kiteytynee ajatukseen henkilöstä, joka tekee myyntityötä vain, koska ei muuhun pysty. Puolipakolla tämä pakkopullan syöjä raahautuu töihin joka aamu, ja aloittaa tuputtamisen puhelimessa. Hän on yksinäinen puurtaja, oman onnensa seppä, joka hädin tuskin tulee olemattomalla palkallaan toimeen. Palkkamalli hänellä on niin sekava ettei hän ymmärrä sitä itsekään. Lomista tämä raasureppana saa vain unelmoida. Asiakkaille hän on tyrkky tuputtaja ja myy milloin mitäkin, puoliväkisillä, ja yleensä vanhuksille.

Ylä mainittu on osin tottakin. Telemarkkinointialalla on valitettavasti edelleenkin tukuittain yrityksiä, jotka viis veisaavat työehtosopimuksista, lakisääteisistä työterveyshuollon palveluista, oikeaoppisesta työnjohdosta, työhyvinvoinnista ja ennenkaikkea työntekijöistään. Myyjien ”selkärangasta” on ”kivuton” reitti repiä lisää tuottoa, ja sitä – ikävä kyllä, tapahtuu edelleenkin valitettavan usein.

Meille jokainen työntekijämme on tärkeä. Haluamme pitää osaajista kynsin ja hampain kiinni. Kilpailu osaavista ja varsinkin kokeneista telemarkkinoinnin ammattilaisista on kovaa. Meidän alalle tyypillistä on se, että ”piirit ovat pienet”

Olemme onnistuneet siinä, missä harva alamme yritys voi sanoa onnistuneensa. Vaihtuvuus yksiköissämme on maltillista, ja valtaosa työntekijäistämme on työskennellyt meillä vuosia.

 

 

Savon MediaCenterin toimintamalli on avoin ja suora. Kerromme ”työnhakijalle” osiossa avoimesti ja kursailematta omat toimintamallimme.

 

Näitä malleja käyttämällä meidän totuutemme kiteytyy näin:

 

Meillä työskentelevät telemarkkinoijat ovat sosisaalisesti ja verbaalisti lahjakkaita ihmisiä. Koulutustausta on hyvin laaja, peruskoulutasolta yliopistotutkintoihin saakka. Nämä henkilöt tekevät myytityötä, koska nauttivat siitä, kokevat alan omakseen ja ansaitsevat sillä alueemme keskiarvoansiota enemmän. He tietävät saavansa aina työehtosopimuksen mukaista tuntipalkkaa, ja lisäksi saavansa provisiota tuloksensa mukaisesti. Töihin he tulevat yhtä innokkaina kuin muillakin aloilla. Toki myös joskus silmät ristissä huonosti nukutun yön jälkeen. Päivänsä työntekijämme aloittavat esimiehensä kanssa aamun palaverissa. Myyntityön he tekevät itsenäisesti, mutta eivät yksin. Heillä on aina esimiehen ja työkavereidensa tuki lähellä. Lomia työntekijöillemme kertyy heti ensimmäisestä työpäivästä lähtien. Illat ja viikonloput sekä juhlapyhät työntekijämme tekee mitä haluaa, jossain muualla kuin työpaikalla. Asiakastilateissa työntekijämme ovat päättäväisiä ja sinnikkäitä perustelijoita ja keskustelijoita.. Pakolla he eivät myy. He noudattavat esimiehensä antamia ja toimeksiantajaltamme tulleita kampanjaohjeita.

Toimintamallimme on muuttunut ja kehittynyt vuosien saatossa. Muun muassa työsuhde-etuihin ja työoloihin liittyviä muutoksia ja parannuksia on useasti tehty nimenomaan henkilökuntaamme kuunnellen.