Savon MediaCenter Oy

Etämyyjän puheenvuoro

16.02.2018 10:43

 

Toimistoissamme työskentelevien myyntineuvottelijoiden lisäksi työllistämme myös henkilöitä, jotka tekevät töitä etänä.

 

Jututimme Porvoossa asuvaa ja työskentelevää Maritaa, joka on työskennellyt etämyyjänämme noin kahden vuoden ajan.

 

 

Mikä etämyyjänä toimimisessa on sinulle merkityksellisintä?

”Olen ollut telemarkkinoija yli viidentoista vuoden ajan. Suurimman osan tästä ajasta olen tehnyt töitä myyntitoimistoissa. Pari vuotta sitten päätin kokeilla, olisiko minusta tekemään töitä kotonani. Vapaaehtoistyö hyväntekeväisyydessä ja järjestöissä on aina ollut sydäntäni lähellä, ja halusin työn, jonka työaikoihin voin itse vaikuttaa enemmän. Etämyyjänä tämä onnistuu. Työni ei ole aikataulutettu valmiiksi, vaan saan itse vaikuttaa työskentelyaikoihini. Jos minulla on illasta menoa, teen töitä aamupainoisesti” kertoo Marita, joka toimii vapaa-aikanaan ensiapukouluttajana ja ratsastuksenopettajana.

 

 

Motivaatiosta ja sitoutumisesta kysyttäessä Marita vastaa napakasti:

”Raha se on mikä motivoi töitä tekemään. Ja se vapaus ja myös vastuu, mikä etämyyjällä on. Tässä on aikalailla itse oma pomonsa. Toki lähiesimieheni on minun pomoni, mutta loppujenlopuksi olen kyllä itseni pomo. Esimies ei patistele töihin, vaan se on tehtävä itse. Alusta asti olen ollut tässä aikamoinen tiukkapipo. Vaikka teen töitä kotona, niin minulla on tarkat työvuorot, joita noudatan. Työvuoron aikana teen työtä, en tyhjennä tiskikonetta, en surffaile netissä enkä hoida henkilökohtaisia asioitani.”

 

 

Työskentelet yksin ja itsenäisesti. Mitä haasteita olet kohdannut?

”Minulle tämä sopii todella hyvin. En koe olevani yksin, vaikka en toimistossa istukaan töitä tekemässä. Saan aina tarvittaessa yhteyden lähiesimieheeni, ja puhunhan minä päivittäin puhelimessa kymmenien henkilöiden kanssa. Yksinäisyys tästä työstä on kaukana” naurahtaa Marita.

”Myynnillistä tukea kaipaan nykyään enää harvoin, koska kampanja mitä hoidan, on jo niin tuttu. Osaan asiani jo etu- ja takaperin ja välillä saatan unissanikin käydä myyntineuvotteluita. Siitä huolimatta arvostan sitä, että minua ei missään vaiheessa ole jätetty pärjäämään yksin. Koen olevani ihan yhtälailla tärkeä kuin muutkin työntekijät.”

 

 

Millainen on tyypillinen työpäiväsi?

”En tiedä onko ne lainkaan tavallisia.....jokainen päivä tässä työssä on erilainen, koska joka päivä puhelimessa kohtaan eri ihmiset. Se on tämän työn suola ja pippuri. Aloitan työpäiväni joko kello yhdeksän tai kello kaksitoista. Aamulla ensimmäisenä katson, onko työhöni liittyen tullut uusia kampanjoita, tai muita muutoksia ja ohjeita lähiesimieheltäni. Yleensä olemme esimieheni kanssa puhelinyhteydessä ennen kuin aloitan soittotyön.

Teen normaalisti noin kuuden tunnin työpäivää. Päivän aikana pidän yhden kahvitauon ja ruokatauon. Muun ajan käytän soittamiseen.

Minulla on tarkat itse määrittelemäni myynnilliset tavoitteet jokaiselle päivälle, ja senkin vuoksi olen itse määritellyt tauot minimiin. Kai sitä ajattelee niin, että työt hoidetaan tehokkaasti, ja sitten kun on tavoitteet täynnä, on vapaa-ajan vuoro.”

Yleensä vielä työpäivän päätteeksi laitan lähiesimiehelleni viestiä päivän fiiliksistä.”

 

 

Mitä sanoisit etätyötä harkitsevalle?

”Tässä pitää olla aika jämynä itselleen. Ero työ- ja vapaa-ajan välillä on tehtävä itselleen selväksi. Sanoisin, että tämä työ sopii henkilölle, jolla on jo entuudestaan puhelinmyynnin kokemusta. Yksin tässä ei tarvitse pärjätä, koska esimiehen tuki on aina saatavissa. Mutta itsenäistä puurtamista tämä on. Omalta kohdaltani voin sanoa, että minulle tämä on ollut todella hyvä ratkaisu”

 

 

 

 

Faktaa etämyyjänä toimimisesta:

Etätyöntekijä käyttää samaa automaattista soittojärjestelmää, mitä toimistossamme työskentelevät henkilötkin. Automaattinen, internetpohjainen soittojärjestelmä mahdollistaa työskentelyn missä vain, kunhan käytössä on toimiva ja tehokas internetyhteys ja rauhallinen työskentelytila.

Suurin osa etätyöntekijöistämme työskentelee omassa kodissaan. Yleisesti etätyöntekijämme mainitsevat työs eduiksi muun muassa sen, että saavat itse päättää ja suunnitella työaikansa.

 

 

Etätyöntekijän aloittaessa työsuhteessa meillä:

  • Työntekijä suorittaa kahden viikon mittaisen perehtymisjakson toimistollamme. Tänä aikana hänelle opetetaan toimintamme periaatteet, sovitaan yhteiset pelisäännöt, opetellaan tuotetiedot ja myynnin salat kyseessä olevaan kampanjaan.

  • Perehdytysjakson jälkeen työntekijä työskentelee itsenäisesti etänä.

  • Työvuorot suunnitellaan yhdessä lähiesimiehen kanssa aina kuukaudeksi eteenpäin.

  • Lähiesimiehen tuki on etämyyjän käytettävissä koko ajan. Yhteyttä pidetään päivittäin puhelimitse ja soittojärjestelmän kautta viestien välityksellä.

  • Puheluiden kuuntelut, koulutukset ja tiedotteet hoidetaan etämyyjän kanssa aina reaaliajassa.

  • Etämyyjät osallistuvat vuosittain muutamaan yhteisen koulutuspäivään ja virkistystapahtumiin.


 

Etätyöntekijältä odotamme

-useamman vuoden kokemusta onnistuneesta kuluttajapuolen myyntityöstä

-erinomaisia sosiaalisia taitoja, ja vahvaa itseohjautuvuutta

-aitoa tuloshakuisuutta ja tavoitteellisuutta.


Työajat etätyössä sovitaan lähiesimiehen kanssa viikottain, aina maanantaisin.

Vähimmäistyöskentely aika on 20h /vko.


Työnantajana koulutamme tehtävään. Alkukoulutus järjestetään toimistossamme. Tämän jälkeen työskennellään etätyöntekijänä, saaden kuitenkin jatkuvaa ohjausta, koulutusta ja tukea lähiesimieheltä.