Savon MediaCenter Oy

Telemarkkinoija - Miten jaksat?

20.04.2018 00:00

Haluamme työntekijöidemme voivan hyvin. Kliseinen lause, mutta meille hyvin selkeä päämäärä.

Telemarkkinoijan työ on ajoittain henkisesti haastavaa. 

 

 

 

Haastavaksi asiakaskontaktin tekee se, että telemarkkinoija on aina valmistautunut puheluun, jonka soittaa. Asiakas ei ole. Monta kertaa ne hankalimmat asiakastilanteet johtuvat olosuhteista. Siitä, että asiakkaalle puhelun ajankohta on täysin väärä. Siltikin, vaikka asiakas on itse päättänyt vastata puhelimeensa hänelle sopimattomana hetkenä. 

Tällaisissa tilanteissa telemarkkinoija joutuu joskus tilanteeseen, jossa saa vastaansa ryöpyn, johon ei ole voinut valmistautua. Epäasiallista puhetta, joskus harvoin myös henkilökohtaisiin loukkauksiin asti.

Asiakas ei ole aina oikeassa.

On tilanteita, jolloin asiakas on täysin väärässä, täysin asiaton ja perättömiä oletuksia tekevä.  Kokenut telemarkkinoija osaa näihin tilanteisiin suhtautua, ja käsitellä ne joko itsenäisesti tai  työkaverinsa kanssa.  Tärkeintä kyseisten tilanteiden käsittelyssä on ymmärtää se,  että puhelimessakin asiat riitelevät. Eivät ihmiset, eivät henkilöt, en minä, eikä asiakas. 

Telemarkkinoijan pitää kunnioittaa itseään. Oman työn arvostaminen on avain hyvään työitsetuntoon.

Henkisen jaksamisen työvälineinä hankalissa tilanteissa käytämme varhaisen puuttumisen mallia. Esimies auttaa mahdollisten vaivaamaan jääneiden tilanteiden käsittelyssä. Korostamme aina uusille työntekijäillemme, että telemarkkinoija ei ole likaviemäri, johon voi kaataa mitä vain ja miten paljon vain. Jokaisella on oikeus turvalliseen työn tekemiseen, myös henkisellä tasolla.

Työntekijöidemme keinoja hankalista tilanteista selviytymiseen voit lukea lisää "toimipisteet"-alasvetovalikon kautta