Savon MediaCenter Oy

Istumatyöläinen - jumppaamaan!

29.05.2018 00:00

Istuminen on kropalle haaste?

 

Kyllä, juuri näin se on. Toimistotyöntekijän, joka tekee työnsä pääosin istuen tulisi muistaa muutama perusasia, jotta koko keho, ja varsinkin niska-hartiaseutu pysyvät  menossa mukana. 

Onneksi istumista ja sen aiheuttamia haittoja voi vähentää. Myös täällä meillä töissä.

 

Työpisteemme ovat ergonomiset, fysioterapeutin ohjeiden mukaan toteutetut. Jokaisella työntekijällämme on laadukas työtuoli, jonka istuinosaa, selkänojaa ja käsinojia voi säätää omien tarpeiden mukaan. Työpöydät säädämme jokaiselle työntekijälleme sopivalle tasolle. Käytössämme on näiden lisäksi ergonomiset työvälineet, rannetuet ja etenkin lyhyille henkilöille äärimmäisen tärkeät jalkatuet.

 

Tärkeintä hyvän ja ergonomisen istuma-asennon löytämisessä on tarkastaa että:

 

- Istut tuolissa siten, että selkäsi on selkänojaa vasten. Älä istu tuolin etureunassa.

- Istuessasi jalkasi ylettävät lattiaan, tai jalkatuelle. Jalkojen kuuluisi muodostaa istuma-asennossa yhdeksänkymmenen asteen kulman.

- Kyynärpääsi lepäväät työtasolla.  

 

Istuessa, työtä tehdessään voi myös jumpata. Olemme saaneet hyvät ja käytännölliset ohjeet työfysioterapeutiltamme, ja kannustamme kaikkia työntekijöitämme tekemään liikkeitä säännöllisesti.

 

- Purista pakaralihaksesi yhteen muutaman sekunnin ajaksi

- Taivuta kädet taake, lapaluut yhteen

- Kurkota käsillä kohti kattoa

- Heiluttele jalkojasi, pidä jalkoja muutaman sekunnin ajan ylhäällä

- Muista myös rentoutus liikkeiden jälkeen

 

 

 

Suositusten mukaan istumatyöläisen tulisi nousta seisomaan vähintään kerran tunnissa, jotta kehon verenkierto säilyy hyvänä.

 

 

 

Nyt eikun jumppaamaan!